۱۶۰ هزار بازیگر سینما و تلویزیون در هالیوود اعتصاب می‌کنند؛
هالیوود در بحران؛ بازیگران هم به اعتصاب پیوستند

این نخستین بار از سال ۱۹۶۰ است که بازیگران دست به یک اعتصاب سراسری می‌زنند، آخرین باری که این اتفاق افتاد در زمان رونالد ریگان بود که در آن زمان ریاست انجمن بازیگران را بر عهده داشت و بعدها به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده رسید.

پرسش: بازیگران هالیوود شامگاه پنجشنبه پس از آنکه مذاکرات انجمن بازیگران آمریکا موسوم به «سگ-افترا» با استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی بی‌نتیجه ماند به نویسندگان اعتصابی پیوستند.

شامگاه چهارشنبه مهلت توافق پیشین میان این انجمن و استودیوهای فیلم سازی هالیوود به پایان رسید و بعد از ظهر پنجشنبه این اتحادیه با برگزاری یک کنفرانس خبری در شهر لس‌آنجلس خبر از این اعتصاب داد.

همچنین نامه‌ای در میان بازیگران هالیوود با امضای ۱۰۰۰ نفر از سرشناس‌ترین چهره‌های بازیگری پخش شد که خبر از حمایت گسترده بازیگران سرشناس از این اعتصاب می‌داد.

بزرگترین دغدغه بازیگران و نویسندگان آمریکایی در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی است و آنها نگران آینده شغلی خود هستند.

از طرفی انجمن بازیگران عقیده دارد ظهور پلتفرمهای مختلف پخش فیلم نظیر آمازون پرایم، نتفلیکس، اپل پلاس و … به میزان پخش آثارشان از تلویزیون برای آنها درآمدزایی نداشته است.

این نخستین بار از سال ۱۹۶۰ است که بازیگران دست به یک اعتصاب سراسری می‌زنند، آخرین باری که این اتفاق افتاد در زمان رونالد ریگان بود که در آن زمان ریاست انجمن بازیگران را بر عهده داشت و بعدها به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده رسید.

انجمن بازیگران آمریکا ۱۶۰٫۰۰۰ نفر را نمایندگی میکند، فران درشر ستاره سابق برنامه‌های تلویزیونی و رئیس فعلی این انجمن پاسخ استودیوها به درخواست های بازیگران را توهین‌آمیز خواند.

گفتنی است مذاکرات پشت درهای بسته انجام شده است و هیچ گونه اطلاعاتی از ریز مذاکرات به بیرون درز نکرده است .

با پیوستن بازیگران به این اعتصاب عملاً تولید بسیاری از پروژه ها سینمایی و تلویزیونی متوقف خواهد شد.

 

 

 

 ۱۶۰ هزار بازیگر سینما و تلویزیون در هالیوود اعتصاب می‌کنند

در پی شکست خوردن مذاکرات بین اتحادیه بازیگران آمریکا و استودیوهای مهم تولید فیلم و سریال در این کشور، اعتصابی تاریخی در هالیوود در شرف آغاز شدن است.

اتحادیه بازیگران سینما، تلویزیون و رادیو موسوم به SAG-AFTRA روز پنجشنبه ۲۲ تیر اعلام کرد که کمیته مذاکره‌ بعد از هفته‌ها گفتگوهای بی‌نتیجه با شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون، دیزنی و برادران وارنر رای داده است که ۱۶۰ هزار عضو این اتحادیه دست از کار بکشند.

قرار است در یک نشست خبری که حوالی ظهر پنجشنبه به وقت لس‌آنجلس برگزار می‌شود، تصمیم رسمی این اتحادیه اعلام شود.

نویسندگان فیلمنامه از چند ماه پیش به دلایل مشابهی در اعتصاب هستند و حالا برای اولین بار بعد از سال ۱۹۶۰ دو صنف مهم سینمایی آمریکا به شکل همزمان دست از کار می‌کشند.

اختلاف میان بازیگران و فیلمنامه‌نویسان با استودیوهای تولید و پخش فیلم و سریال بر سر قراردادهای کاری و شیوه تجاری صنعت سینما و تلویزیون است.

دبیر اجرایی اتحادیه بازیگران در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست رد استودیوها به «پیشنهادات مهم» بازیگران برای همکاری‌های آتی و «بی‌احترامی بنیادین» به اعضای این اتحادیه، آن‌ها را به این تصمیم رسانده است.

همزمان، فرن درشر، رئیس اتحادیه بازیگران آمریکا، از اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون آمریکا (AMPTP) که نماینده استودیوها در این مذاکرات بود، به شدت انتقاد کرد.

او نیز این اتحادیه را به «توهین و بی‌احترامی» به بازیگران متهم کرد و گفت تا زمانی که با «حسن نیت» مذاکره نکنند، توافقی صورت نخواهد گرفت.

اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون در این زمینه هنوز موضع‌گیری نکرده است.

درخواست‌های اصلی بازیگران به نویسندگان شباهت دارد و آن‌ها خواهان محدود شدن استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی کار بازیگران و نویسندگان و همچنین رسیدن به شیوه جدید عقد قراردادها در دوران متداول شدن شبکه‌های آنلاین پخش فیلم هستند.

بازیگران و نویسندگان می‌گویند این شبکه‌های آنلاین مانند نتفلیکس و آمازون فرایند خلاقانه تولید فیلم و سریال را به «بازار کار مبتنی بر قراردادهای کوتاه‌مدت» تبدیل کرده‌اند.

از اول ماه مه که فیلمنامه‌نویسان آمریکایی اعتصاب را آغاز کردند، بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های در دست تولید متوقف شدند.

پیوستن بازیگران به اعتصاب نویسندگان به معنای آن است که فیلمبرداری تقریبا همه پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی متوقف خواهد شد.

اتحادیه تهیه‌کنندگان و بازیگران هفته‌ها می‌کوشیدند از چنین اتفاقی جلوگیری کنند. آخرین مهلت برای رسیدن به توافق ۳۰ ژوئن بود که توانستند آن را به ماه جاری میلادی موکول کنند.

پیش از این تعدادی از بازیگران مشهور و فعال سینما و تلویزیون مانند مریل استریپ، جیمی لی کرتیس، کوئینتا برانسن و پدرو پاسکال در نامه‌ای سرگشاده به روسای اتحادیه بازیگران از تمایل خود به آغاز اعتصاب خبر داده بودند.

هرچند پیش از این دست از کار کشیدن بازیگران و فیلمنامه‌نویسان به شکل مجزا سابقه داشته است، اما آخرین بار که این دو صنف به شکل همزمان اعتصاب کردند، سال ۱۹۶۰ بود، وقتی که رونالد ریگان ریاست اتحادیه بازیگران آمریکا را بر عهده داشت.

در آن سال اعتصاب وقتی پایان یافت که استودیوهای هالیوود پذیرفتند در کنار سایر شرایط، درصدی از درآمد ناشی از فروش فیلم‌ها به شبکه‌های تلویزیونی را به بازیگران پرداخت کنند.

آخرین بار که نویسندگان فیلمنامه در سال ۲۰۰۷ اعتصاب کردند، علاوه بر توقف تولید فیلم و سریال، رویدادهای مهم سینمایی تحت تاثیر قرار گرفتند و جایزه گلدن گلوب برگزار نشد و جوایز اسکار تا آستانه تعطیلی پیش رفت.

مداخله برخی چهره‌های سرشناس هالیوود باعث توافق میان تهیه‌کنندگان و نویسندگان در آخرین روزهای قبل از برگزاری اسکار شد.

با اعتصاب همزمان بازیگران و نویسندگان، پیش‌بینی می‌شود که این جوایز سینمایی در ماه‌های پیش رو با بحران مواجه شوند.

 

###

 

 




نظرات کاربران

آخرین اخبار
از پرسش به شما 1
از پرسش به شما 2
یادداشت و نظر
از پرسش به شما
تماشا و نشست
© تمامی حقوق برای شرکت ایده بکر مبین محفوظ است.